Render oosterweel

Oosterweelwerf produceert zelf beton met nieuwe betoncentrale in Straatsburgdok

In het Straatsburgdok verrijst sinds een jaar geleidelijk aan een grote, nieuwe betoncentrale. Die moet de komende jaren beton leveren voor de Oosterweelwerken, onder andere voor de bouw van de Bypass en de Kanaaltunnels. Op 5 augustus nemen we de betoncentrale officieel in gebruik en zal ze de eerste lading beton leveren. 

De Oosterweelwerken vragen om een grote hoeveelheid beton. Hoewel Vlaanderen wel wat betoncentrales telt, liggen de meesten een stuk verder van de werf. Ook kunnen de bestaande centrales in Vlaanderen de capaciteit die nodig is voor de Oosterweelverbinding niet aan—dat zou namelijk de markt verstoren. Net daarom en om werftransporten te beperken, voorzien we onze eigen, tijdelijke betoncentrales. Het gaat om drie centrales over de hele Oosterweelwerf: een op Linkeroever, een ter hoogte van de Kastelweg, en nu dus ook deze in het Straatsburgdok. De voorbije weken werd er proefgedraaid en voerden we de laatste testen uit om nu, in augustus, effectief te kunnen starten met de levering van beton.

De hele betoncentrale beslaat zo’n 460 m².
De hele betoncentrale beslaat zo’n 460 m².

Westelijke kade Straatsburgdok uitgebreid voor bouw betoncentrale  

De bouw van de betoncentrale startte ongeveer een jaar geleden, in de zomer van 2023. De toenmalige westelijke kade van het Straatsburgdok was niet ruim genoeg om de betoncentrale te bouwen. Om ruimte te creëren breidden we daarom de kade eerst zo’n 29 meter uit. Daarvoor plaatsten we damplanken in het water om vervolgens de zone tussen die damplanken en de voormalige kade op te vullen met grond. De hele betoncentrale beslaat zo’n 460 m². Ze bestaat uit een kraan en betonnen opslagbunkers voor zand en grind waarin schepen kunnen lossen. Het cement bewaren we in grote silo’s. 

De betoncentrale draait voornamelijk vanuit een besturingssysteem. Daardoor zijn er gemiddeld maar 5 medewerkers nodig: twee centralisten, een laborant, iemand die met een bulldozer zand en grind vervoert en een kraanbestuurder op de kade om de schepen te lossen.  

 

Oosterweelverbinding zet maximaal in op duurzaam transport 

Met de Oosterweelverbinding zetten we vol in op duurzaam transport. We kozen voor het Straatsburgdok als locatie omwille van de centrale ligging en de aanwezigheid van een aanmeerlocatie voor schepen. Zo kunnen grondstoffen maximaal worden aangevoerd over water. Dat heeft verschillende voordelen. Ten eerste belasten we de openbare weg minder, wat overlast voor de omgeving en voor het verkeer beperkt. Ook reduceren we de uitstoot van CO2 door minder vrachtwagens in te zetten. Om de betoncentrale te bevoorraden, voeren we zand, grind en cement aan via het water. Voor zand en grind gaat het om zo’n 600 schepen van telkens 3.000 ton, voor cement wel 1.250 schepen. Dat allemaal via vrachtwagens vervoeren, zou het weggennet enorm belasten. In totaal halen we dankzij de aanvoer via schip bijna 150.000 vrachtwagens van de weg. 

De betoncentrale zal in de toekomst beton leveren voor de hele Oosterweelwerf. Initieel gaat het over beton voor de bouw van de Bypass, nadien ook voor de Kanaaltunnels en de de nieuwe, verdiepte Ring. Ook de overkappingen van die nieuwe Ring zullen een grote hoeveelheid beton vereisen.  

De betonmixers rijden vanaf het Straatsburgdok voor een groot deel over een eigen netwerk van werfwegen, speciaal aangelegd voor de Oosterweelwerken. Die werfwegen moeten het werfverkeer maximaal van de openbare weg houden. Dat betekent niet alleen minder verkeer op de baan, maar ook veiliger verkeer. In dit kader passen we deze zomer onder andere ook het kruispunt van de Groenendaallaan met de Kotterstraat aan. Omdat werfverkeer binnenkort naar de betoncentrale rijdt via dit kruispunt, garanderen we dankzij de heraanleg een veilige kruising van fiets- en werfverkeer. 

Gerelateerd nieuws