Render oosterweel

Bemalingswerken Scheldetunnel geen bedreiging voor natuur

Raad voor Vergunningsbetwistingen verwerpt beroep twee milieuverenigingen

De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft gisteren het verzoek tot vernietiging verworpen dat twee milieuverenigingen (Climaxi en Actiegroep Leefmilieu Rupelstreek) hadden ingesteld tegen de omgevingsvergunning voor bemalingswerken voor de nieuwe Scheldetunnel. De milieuverenigingen trokken naar de Raad omdat het water, dat opgepompt en gezuiverd wordt tijdens de werken en vervolgens in de Schelde en natuurgebied Blokkersdijk wordt geloosd, PFAS bevat en de lozing ervan schadelijk zou zijn voor de natuur. De Raad oordeelt nu dat de Vlaamse regering de gevolgen van de waterlozing zorgvuldig heeft onderzocht. Dat betekent dat de vergunning voor de bemalingswerken overeind blijft.  

Bouwheer Lantis is bijzonder tevreden met de uitspraak van de Raad: “Het bevoegde rechtsorgaan bevestigt dat de werken aan de Scheldetunnel worden uitgevoerd met de grootste zorg voor het leefmilieu”, zegt Luc Hellemans, CEO van Lantis. Het bemalingswater dat wordt opgepompt wordt immers eerst doorgedreven gezuiverd in een waterzuiveringsinstallatie. Pas daarna vertrekt het naar de Schelde of naar het nabijgelegen natuurgebied Blokkersdijk. Daar wordt het gezuiverde bemalingswater op vraag van Natuurpunt gebruikt om de beschermde natuur te vrijwaren van verdere verdroging. Een proces dat het afgelopen jaar overigens tot mooie resultaten heeft geleid.  

“Het was bijzonder jammer om vast te stellen dat al onze inspanningen om de natuur en het leefmilieu in de omgeving van de Scheldetunnel te verbeteren, net door twee milieuverenigingen werden aangevochten. Onze vraag tot dialoog hierover werd nooit beantwoord, maar de deur blijft ook nu open staan”, benadrukt Luc Hellemans.  

De werken aan de Scheldetunnel blijven ondertussen verder gaan en zitten mooi op schema. Volgende maand worden in Zeebrugge de laatste twee tunnelelementen gebetonneerd. In de eerste helft van 2025 komen de tunnelelementen naar Antwerpen. Daarna zullen ze worden afgezonken in de Schelde, waar de nodige baggerwerken zullen worden uitgevoerd om de zinksleuf klaar te maken. In 2030 kan de Scheldetunnel in gebruik worden genomen.  

Gerelateerd nieuws