Render oosterweel

Hinder op Groenendaallaan voor bouw pijler Bypass

Op maandag 26 augustus starten we in het fietspad langs de Groenendaallaan in Merksem met de bouw van een pijler voor de Bypass. Om deze pijler te kunnen bouwen, verleggen we eerst het fietspad en de onderliggende riolering. Zo kunnen fietsers en voetgangers altijd veilig passeren.

De werken verlopen in verschillende fases en worden gecombineerd met werken van De Lijn aan de doorsteek ter hoogte van de Lambrechtshoekenlaan. Tijdens de werken zullen er gefaseerd minder rijstroken op de Groenendaallaan beschikbaar zijn en is ook de doorsteek van de tram-busbaan ter hoogte van de Lambrechtshoekenlaan afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tot oktober. We waarschuwen dan ook voor een periode met hinder op deze belangrijke verkeersas in de Stad.

Tussen het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan en afrit Merksem bouwen we een pijler van de Bypass waar nu het fietspad ligt. Daarom verleggen we eerst het fiets- en voetpad.
Tussen het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan en afrit Merksem bouwen we een pijler van de Bypass waar nu het fietspad ligt. Daarom verleggen we eerst het fiets- en voetpad.

Eén van de pijlers voor de Bypass komt in het huidige fietspad te liggen aan de overzijde van de McDonald’s. Om voldoende ruimte vrij te maken voor de bouw van deze pijler, verleggen we vanaf 26 augustus in twee fases het fiets- en voetpad. Zo blijft het voor fietsers en voetgangers mogelijk om de werken veilig te passeren.

26 augustus tot eind september 

Tijdens de eerste vier weken van deze werken zetten we de fietsers en voetgangers plaatselijk op de rechterrijstrook van de Groenendaallaan. Ter hoogte van de werken zijn hierdoor nog twee rijstroken beschikbaar richting Merksem. 

De Lijn start op 19 augustus ter hoogte van het kruispunt met de Lambrechtshoekenlaan met werken aan de tram- busbaan. Hierdoor is deze doorsteek afgesloten. Kom je uit de Lambrechtshoekenlaan? Dan kan je richting Merksem keren ter hoogte van de lichten aan de oprit Merksem. Vanuit de richting Noorderlaan/afrit Merksem keer je ter hoogte van de Ingenieur Menneslaan. De doorsteek wordt op 2 september weer opengesteld. De Lijn werkt wel nog tot 9 september aan de oostelijke fiets- en voetgangersoversteek op de middenberm.

 

Eind september tot midden oktober 

De fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van het verlegde fietspad. Zij fietsen en wandelen nu door de werfzone, verder van de Groenendaallaan af. 

De doorsteek van de tram-busbaan ter hoogte van de Lambrechtshoekenlaan wordt opnieuw afgesloten tot begin oktober.

We verleggen het fiets- en voetpad tot in de werf, zodat fietsers en voetgangers de werken steeds veilig kunnen passeren.
We verleggen het fiets- en voetpad tot in de werf, zodat fietsers en voetgangers de werken steeds veilig kunnen passeren.

Midden oktober tot midden november 

Op deze fase komen we later in september nog terug.

Vanaf midden november 

Ter hoogte van de werken aan de pijler is de rechterrijstrook op de Groenendaallaan nog plaatselijk ingenomen richting Merksem.

Tot begin 2025 blijven de fietsers en voetgangers hier op het verlegde fietspad. Nadien wordt het dubbelrichtingsfietspad verlegd naar de noordzijde, langs McDonald’s. Omdat één van de pijlers van de Bypass midden in de rijbaan van de Groenendaallaan richting Noorderlaan komt te liggen, wordt de Groenendaallaan hier begin 2025 lokaal verlegd. Die nieuwe situatie kan je hier bekijken. 

Voor meer informatie over alternatieve routes of vervoersmiddelen kan je steeds https://www.slimnaarantwerpen.be raadplegen. 

De Bypass, een tijdelijke snelweg 

In maart van dit jaar startten we met de bouw van de Bypass, een tijdelijke snelweg parallel met de bestaande R1 die het mogelijk maakt de Antwerpse Ring hier helemaal rond te maken, te verdiepen en maximaal te overkappen. Sindsdien rijst de ene pijler van de tijdelijke snelweg na de andere uit de grond. Ook de boogbrug die de Bypass over het Albertkanaal zal leiden en de werfbrug voor de Groenendaallaan zijn onlangs in de werfzone aangekomen en worden in 2025 op hun plaats gelegd. 

Gerelateerd nieuws