Van viaduct naar verdiepte Ring met Ringparken

We breken het iconische viaduct van Merksem af en de in de plaats komt de Antwerpse Ring er in een dieperliggende sleuf te liggen die deels overkapt wordt. Hierdoor verdwijnt de Ring niet alleen uit het zicht, maar komt er ook een zee aan ruimte vrij om te sporten, spelen en ontspannen. 

De transformatie van viaduct naar verdiepte Ring met Ringparken is een hele operatie. Om deze complexe werken in goede banen te leiden, leggen we eerst een Bypass of tijdelijke snelweg aan. Die Bypass biedt een alternatief aan de huidige Ring. Zo houden we tijdens de werken het verkeer op de snelweg en weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Tegelijkertijd zorgen we dankzij de Bypass ook voor een veilige verkeerssituatie en zijn de werken zo sneller klaar. 

De Bypass komt op gelijke hoogte naast de bestaande Ring te liggen langs de zijde van het Sportpaleis. Deze tijdelijke snelweg loopt van de Jozef Masurebrug in Merksem tot aan het knooppunt van de E313 en de E34. De Bypass zal  zes rijstroken tellen, drie in elke richting.

Tijdslijn

2022

Voorbereidende werken

2023

Start bouw Bypass

2024 - 2025

Bypass wordt in gebruik genomen

2030

De nieuwe Ring wordt in gebruik genomen en de Bypass afgesloten

2030 - ...

De Bypass wordt afgebroken en de overkappingen en omgeving verder afgewerkt. 

Hoe vorderen de werken?

Voor we van start kunnen gaan met de bouw van de Bypass, zijn er een aantal voorbereidende werken nodig. In 2022 verleggen we verschillende nutsleidingen en verplaatsen we de Schijnkokers. Tegelijkertijd worden ook al verschillende damwanden langs het traject geplaatst. Deze damwanden houden tijdens de bouw van de nieuwe Ring het grondwater tegen zodat onze werkkrachten met droge voeten aan de slag kunnen.

In de loop van 2023 steken we de spade in de grond voor de bouw van de Bypass die twee jaar zal duren. Van zodra de Bypass klaar is, kunnen we afscheid nemen van het bestaande viaduct en starten met de bouw van de tunnels en sleuven voor de nieuwe verdiepte Ring. In 2030 rijd je over een gloednieuwe Ring en breken we de Bypass weer af. Nadien volgt een groene facelift van de omgeving.

Maatregelen voor minder hinder

Met deze werken bouwen we aan een rustige, groene en gezonde buurt, maar de werken zullen ook hinder met zich meebrengen. We zetten alles op alles om de overlast voor omwonenden, weggebruikers en bedrijven maximaal te beperken.

De Bypass komt dichter bij de woonbuurten te liggen dan de huidige Ring. Om lawaai terug te dringen zetten we geluidsschermen van 4 meter hoog, verlagen we de maximumsnelheid op de Bypass naar 70 kilometer per uur en is er gekozen voor een stil wegdek. Ook wordt de lucht, het geluid en de trillingen rond de Bypass continu gemonitord. Zien we dat de vastgelegde normen overschreden worden, dan nemen we asap bijkomende maatregelen. Zo houden we de impact op mens, dier, natuur en infrastructuur in het oog.

Gerelateerd nieuws

Blijf op de hoogte!

Wil je graag de meest actuele informatie in je mailbox? Schrijf je dan zeker in op onze algemene nieuwsbrief.