Worden er acties genomen om ervoor te zorgen dat minder verkeer zal passeren op de Bypass dan nu op de Ring?

Lantis grijpt de hinder die de Oosterweelwerken met zich meebrengen aan om volop werk te maken van een shift naar meer duurzaam vervoer, de zogeheten modal shift. Concreet betekent dit het laten staan van de wagen en een ander vervoersmiddel gebruiken.

Er wordt ingezet op verschillende alternatieven voor wegverkeer om de hinder van de werken op te vangen. We bouwden onder meer nieuwe Park and Ride gebouwen in Merksem, Antwerpen Luchtbal en op Linkeroever. Die P+R’s sluiten aan op tram- of busverbindingen en op het bestaande fietsnetwerk. Aan die P+R’s kan je gebruik maken van deelsystemen. Parallel met de werken voeren we optimalisaties uit die de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren.

Ook fietsers moeten zich vlot en veilig kunnen bewegen binnen de regio. Daarom maken we werk van het wegwerken van de missing links en het optimaliseren van bestaande fietsroutes. We rolden ook een elektrisch deelfietsnetwerk uit in de volledige Antwerpse Vervoerregio.

Blijft de Ijzerlaanfietsbrug over het Albertkanaal toegankelijk tijdens de werken?

De Bypass wordt over de IJzerlaanfietsbrug gebouwd. De fietsbrug blijft maximaal toegankelijk tijdens de werken en ook nadien. De aansluitingen naar de fietsbrug zullen tijdens bepaalde fases wel verschuiven om de werken mogelijk te maken. Wanneer we het viaduct afbreken of de Bypass boven de fietsbrug bouwen, zijn kortere periodes van stremming wel mogelijk.

Lees meer over de IJzerlaanfietsbrug

Lees hier meer over de bouw van de Bypass

Hoe houden we Linkeroever bereikbaar als de Charles de Costerlaan sluit?

Hoewel de hoeveelheid verkeer op de Charles de Costerlaan de laatste jaren sterk afnam, zal dit verkeer zich vanaf mei verplaatsen in tijd en ruimte. Een deel van dit verkeer sluipt via de Charles de Costerlaan naar oprit 6 Linkeroever en via de Waaslandtunnel zelfs naar de opritten op Rechteroever (bijvoorbeeld Merksem en Deurne). Die sluiproute wordt geknipt, waardoor dit verkeer maximaal geduwd wordt naar waar het thuishoort: de snelwegen.

Het overige verkeer zal kiezen voor een ander tijdstip om te reizen, overstappen naar andere vervoersmodi of een andere route kiezen. Die mogelijke routes zijn: 

  • Liefkenshoektunnel;
  • Kennedytunnel;
  • Blancefloerlaan en Halewijnlaan.

Op basis van tellingen en verkeersmodellen, passen we samen met het Agentschap Wegen en Verkeer en Stad Antwerpen enkele kruispunten op Linkeroever aan. Zo houden verbeteren we de verkeersdoorstroming ten opzichte van vandaag en vangen we de impact van de afgesloten Charles de Costerlaan op. Het gaat om:

  • Het kruispunt Halewijnlaan/Waaslandtunnel. Dit kruispunt wordt compact, eenvoudig en veiliger. Zo verbeteren we de doorstroming op de Halewijnlaan;
  • Het kruispunt Halewijnlaan/Blancefloerlaan. Hier passen we de verkeerslichtenregeling aan op de verbeterde doorstroming van de Halewijnlaan;
  • Het kruispunt Blancefloerlaan/op- en afrit 6 Linkeroever. Omdat oprit Linkeroever hier sluit, kunnen we ook dit kruispunt aanpassen. Zo verbeteren we de doorstroming op de Blancefloerlaan.

Meer informatie over het aanpassen van deze kruispunten vind je hier.

Hoe wordt de hinder van de werken beperkt?

Grote bouwwerken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee. Toch zetten we alles op alles om de last voor omwonenden, weggebruikers en bedrijven zoveel mogelijk te beperken.

  • We zetten maximaal in op het vermijden van verkeershinder tijdens de werken. Niet enkel op de Ring, maar ook op het ruimere wegennet en in de woonwijken rond de Ring. Daarom worden bij elke werf verschillende maatregelen genomen (zie maatregelen voor minder hinder op de pagina “waar werken we nu”). In het noorden van Antwerpen, waar we het Viaduct van Merksem afbreken, bouwen we bijvoorbeeld eerst een tijdelijke snelweg, de Bypass, naast de bestaande Ring. Zo zorgen we ervoor dat het snelwegverkeer kan blijven rijden terwijl we een nieuwe Ring bouwen. Zodra die in gebruik is, kan de Bypass weer verdwijnen.
  • Om de hinder van de werken nog beter op te vangen, voorzien we diverse maatregelen die ook na de werken nuttig blijven. Dat zijn hoofdzakelijk duurzame alternatieven voor het wegverkeer. Zo willen we iedereen een goed alternatief bieden voor de wagen. We bouwen onder meer een gordel van P+R’s rondom Antwerpen, waar je vlot overstapt op het openbaar vervoer.  Verder krijgen fietsers er maar liefst 35 kilometer aan nieuwe fietspaden en fietsostrades bij, leggen we nieuwe fietsbruggen over de snelweg en herstellen we oude fietspaden zodat je veilig en snel op je bestemming aankomt.
  • Het werftransport van materialen gebeurt zo veel mogelijk via het water en over werfwegen om de bestaande wegen niet bijkomend te belasten. 
  • Naast maatregelen voor het verkeer, doen we er ook alles aan om de hinder voor de buurten nabij de werken te beperken. Zo leggen we strikte regels op aan de aannemers die de werken uitvoeren om stof- en geluidshinder te vermijden. We houden dit met speciale meters in de gaten zodat we tijdig kunnen ingrijpen indien vereist.

Meer weten over onze manier van werken? Neem een kijkje op Samen aan de slag

Waarom bouwen we de Bypass, een tijdelijke snelweg naast de R1?

De grootste metamorfose door Oosterweel komt er ongetwijfeld in het noorden van Antwerpen. De Antwerpse Ring zoals we die vandaag kennen verdwijnt. Het Viaduct van Merksem breken we af en maakt plaats voor een ingesleufde, dieperliggende Ring die deels overkapt wordt. Hierdoor verdwijnt de Ring niet alleen uit het zicht, maar komt er ook een zee aan ruimte vrij om te sporten, spelen en ontspannen. 

De transformatie van viaduct naar verdiepte Ring met Ringparken is een hele operatie. Omdat het verkeer moet kunnen blijven rijden tijdens de werken, leggen we eerst een Bypass of tijdelijke snelweg aan. Die Bypass biedt een alternatief aan de huidige Ring. Zo houden we tijdens de werken het verkeer maximaal op de snelweg en weg uit de woonwijken van Deurne en Merksem. Tegelijkertijd zorgen we dankzij de Bypass ook voor een veilige, voorspelbare verkeerssituatie en geeft het de aannemer voldoende ruimte om de dieperliggende ring aan te leggen. 

Hoe wordt de hinder van de werken beperkt?

Grote bouwwerken brengen onvermijdelijk hinder met zich mee. Toch zetten we alles op alles om de last voor omwonenden, weggebruikers en bedrijven zoveel mogelijk te beperken.

  • We zetten maximaal in op het vermijden van verkeershinder tijdens de werken. Niet enkel op de Ring, maar ook op het ruimere wegennet en in de woonwijken rond de Ring. Daarom worden bij elke werf verschillende maatregelen genomen (zie maatregelen voor minder hinder op de pagina “waar werken we nu”). In het noorden van Antwerpen, waar we het Viaduct van Merksem afbreken, bouwen we bijvoorbeeld eerst een tijdelijke snelweg, de Bypass, naast de bestaande Ring. Zo zorgen we ervoor dat het snelwegverkeer kan blijven rijden terwijl we een nieuwe Ring bouwen. Zodra die in gebruik is, kan de Bypass weer verdwijnen.
  • Om de hinder van de werken nog beter op te vangen, voorzien we diverse maatregelen die ook na de werken nuttig blijven. Dat zijn hoofdzakelijk duurzame alternatieven voor het wegverkeer. Zo willen we iedereen een goed alternatief bieden voor de wagen. We bouwen onder meer een gordel van P+R’s rondom Antwerpen waar je vlot overstapt op het openbaar vervoer.  Verder krijgen fietsers er maar liefst 35 kilometer aan nieuwe fietspaden en fietsostrades bij, leggen we nieuwe fietsbruggen over de snelweg en herstellen we oude fietspaden zodat je veilig en snel op je bestemming aankomt.
  • Het werftransport van materialen gebeurt zo veel mogelijk via het water en over werfwegen om de bestaande wegen niet bijkomend te belasten. 
  • Naast maatregelen voor het verkeer, doen we er ook alles aan om de hinder voor de buurten nabij de werken te beperken. Zo leggen we strikte regels op aan de aannemers die de werken uitvoeren om stof- en geluidshinder te vermijden. We houden dit met speciale meters in de gaten zodat we tijdig kunnen ingrijpen indien vereist.
Abonneer op Minder Hinder