Pers
De Oosterweelverbinding maakt de Ring van Antwerpen rond. In de toekomst rijd je via de nieuwe Scheldetunnel van de linker- naar de rechteroever in het noorden van de stad. Via het nieuwe Oosterweelknooppunt en de Kanaaltunnels zal de Scheldetunnel aansluiten op de Ring.
Het project creeërt ook een groenere en gezondere stad. Door de overkapping van delen van de Ring en de aanleg van groene zones, verbetert de luchtkwaliteit en ontstaat er meer ruimte voor recreatie en natuur. Het project vermindert verkeersdrukte en verbetert de mobiliteit voor alle weggebruikers, terwijl het ook zorgt voor een betere verbinding tussen verschillende stadsdelen.
Lantis, de bouwheer, werkt samen met verschillende aannemers om deze transformatie van Antwerpen en Vlaanderen te realiseren.
De nieuwe Scheldetunnel biedt een derde optie om de Schelde over te steken, naast de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel.
De grootste metamorfose komt er in de buurt van het Sportpaleis. De huidige Antwerpse Ring verdwijnt; het Viaduct van Merksem wordt afgebroken om plaats te maken voor een nieuwe, dieperliggende ring.
Persberichten in je mailbox
Ben je een journalist en ontvang je graag de persberichten van Lantis/Oosterweelverbinding in jouw mailbox? Vul het onderstaande formulier in.
Contact
Ben je een journalist en heb je een persvraag, een interviewaanvraag of extra info nodig voor een artikel of reportage?
Contacteer Annik Dirkx, Adjunct Directeur Omgeving & Woordvoerder:
annik.dirkxlantis.be (annik[dot]dirkx[at]lantis[dot]be) - +32 (0)479 79 46 50
Is je vraag niet persgerelateerd?
Contacteer ons via infolantis.be (info[at]lantis[dot]be)
Over Oosterweelverbinding
De Oosterweelverbinding is een grootschalig mobiliteits- en leefbaarheidsproject dat de Ring van Antwerpen sluit dankzij de aanleg van tunnels. Op Linkeroever en in Zwijndrecht zorgt het project voor een veiliger snelwegennet en meer leefbare dorpskernen. Op Rechteroever omvat het project de bouw van een nieuwe Scheldetunnel, een nieuw- op en afrittencomplex ter hoogte van het voormalige dorp Oosterweel en twee tunnelverbindingen tussen dit nieuwe aansluitingscomplex en de R1. Het viaduct van Merksem wordt afgebroken en vervangen door een verdiepte autosnelweg. Omdat heel wat weginfrastructuur onder de grond wordt gebracht, ontstaan er bovengronds nieuwe publieke landschappen met ruimte voor natuur en recreatie. Wijken en stadsdelen krijgen zo meer zuurstof en worden bovendien weer met elkaar verbonden.
Het Oosterweelproject verbetert de bestaande fietsinfrastructuur en zorgt ook voor een uitbreiding van het netwerk van fietspaden.
De werken aan de Oosterweelverbinding worden uitgevoerd door verschillende aannemerscombinaties. Lantis treedt op als bouwheer. Meer informatie vind je via www.oosterweelverbinding.be