Render oosterweel

Schijnpoortweg onderbroken in weekend 7-10 maart voor afbraak randbalk viaduct 

Update: De geplande afsluiting van de Schijnpoortweg dit weekend – van vrijdagavond 7 tot maandagochtend 10 maart - gaat niet door. Samen met onze aannemer beslisten we om deze werken op te schuiven en te bundelen met andere werkzaamheden in het weekend van 11 tot 15 april. Dat weekend sluit de Schijnpoortweg plaatselijk voor afbraakwerken aan het viaduct.

Je leest er meer over in dit artikel.

 

In maart start aannemer TM ROCO* in opdracht van bouwheer Lantis met de bouw van het oostelijk deel van de Bypass. Deze tijdelijke snelweg loopt langs de huidige R1 en vormt tijdens de aanleg van de nieuwe, verdiepte Ring een alternatief voor verkeer rond Antwerpen.  

De 5 kilometer lange Bypass werd in twee delen opgesplitst: een noordelijk gedeelte, tussen de Masurebrug en het Sportpaleis, waarvoor de werken in februari vorig jaar van start gingen. En een oostelijk gedeelte, tussen het Sportpaleis en het knooppunt Antwerpen-Oost (E313 x R1). Voor de uitvoering van deze werken viel op 14 februari van dit jaar de omgevingsvergunning in de bus.   

Als eerste belangrijke stap in de bouw van de oostelijke Bypass breken we de rand van het viaduct van Merksem af. Om die werken veilig uit te voeren, is de Schijnpoortweg onderbroken van 7 tot 10 maart. Gemotoriseerd verkeer leiden we om via Merksem. Fietsers en voetgangers krijgen een alternatieve route achter het Sportpaleis. 



Hoewel de echte afbraak van het viaduct van Merksem pas later start, verwijderen we in maart - ter hoogte van het Sportpaleis - wel al een klein deel van het viaduct. De Bypass zal hier namelijk aansluiten op het bestaande viaduct. Om die verbinding te maken, moet onder andere de rand van het viaduct boven de Schijnpoortweg worden afgebroken.  

Om de randbalk veilig te verwijderen, is de Schijnpoortweg onderbroken van vrijdag 7 maart, 23u tot maandag 10 maart, 5u. Tijdens dit weekend is er geen doorgang mogelijk onder het viaduct van Merksem. De afrit Deurne en oprit Deurne blijven open. Zowel autoverkeer als fietsers en voetgangers volgen een andere route. Gemotoriseerd verkeer leiden we om via Merksem en de Groenendaallaan. Fietsers en voetgangers vermijden de werken via een tijdelijke route achter het Sportpaleis en de Lotto Arena. Bekijk de omleidingen in dit nieuwsartikel.

De routeplanner van Slim naar Antwerpen helpt je om de slimste routes en vervoersmiddelen uit te zoeken voor jouw persoonlijk traject. Let op: De Lijn plant op 9 maart 2025 onderhoudswerken aan de metrotunnels tussen Opera en Van Eeden. Pendelbussen vervangen tijdelijk tramlijnen 3, 5, 9 en 15. Lees er meer over op de website van De Lijn.

De geplande afsluiting van de Schijnpoortweg dit weekend – van vrijdagavond 7 tot maandagochtend 10 maart - gaat niet door. Samen met onze aannemer beslisten we om deze werken op te schuiven en te bundelen met andere werkzaamheden in het weekend van 11 to
De geplande afsluiting van de Schijnpoortweg dit weekend – van vrijdagavond 7 tot maandagochtend 10 maart - gaat niet door. Samen met onze aannemer beslisten we om deze werken op te schuiven en te bundelen met andere werkzaamheden in het weekend van 11 to

Eerste deel Bypass in gebruik eind 2025 


Ten noorden van het Sportpaleis krijgt de Bypass al stevig vorm. In maart bouwen we de laatste pijler van het noordelijk deel en een groot deel van het brugdek ligt al klaar. Ter hoogte van het Sportpaleis zullen de komende maanden ook de eerste pijlers zichtbaar worden. Een belangrijke stap voor de Oosterweelwerken, want dankzij de Bypass houden we het verkeer maximaal op de snelweg en weg uit de woonwijken. Zo maken we het mogelijk om het viaduct van Merksem af te breken, de snelweg te verdiepen en grote delen te overkappen. Een ware metamorfose van het noorden van de stad.  

Eind dit jaar rijden de eerste auto’s over de Bypass. Dan nemen we richting Nederland de tijdelijke snelweg in gebruik tussen het Sportpaleis en Antwerpen-Noord. Op het oostelijke deel is het nog iets langer wachten; in de zomer van 2026 rijdt het verkeer richting Nederland ook daar op de Bypass. De Bypass blijft nog tot het einde van de Oosterweelwerken liggen. Wanneer de verdiepte Ring volledig is afgewerkt, kan de tijdelijke snelweg worden afgebroken. 



*TM ROCO is de aannemer die de Kanaaltunnels onder het Albertkanaal en de verdiepte en overkapte R1 bouwt. Het consortium bestaat uit de aannemers BESIX, BESIX INFRA, Cordeel, DEME, Jan De Nul, Denys, Franki Construct, Van Laere en Willemen Infra. 

Gerelateerd nieuws