Render oosterweel

Keerbrug in Kruibeke afgesloten vanaf 27 november

Meer over

Maandagavond 27 november sluit om 21 uur de tijdelijke keerbrug aan het complex Kruibeke (E17). Deze brug werd in 2020 geplaatst ter vervanging van de toen definitief afgesloten oprit Zwijndrecht richting Antwerpen. Zo maakten we het voor verkeer vanuit Zwijndrecht en Burcht mogelijk om tijdens de Oosterweelwerken richting E34 en Kennedytunnel te rijden. In december wordt de keerbrug weggehaald, zodat we de omgeving verder kunnen afwerken.

keerbrugkruibeke.jpg
De keerbrug aan Kruibeke verving de afgesloten oprit Zwijndrecht richting Antwerpen.

Alternatief voor oprit Zwijndrecht

In 2020 plaatsten we de keerbrug naast het complex Kruibeke aan de E17. Die keerburg deed dienst om de afgesloten op- én afrit Zwijndrecht te vervangen. Begin 2022 openden we het zuidelijke deel van de Parallelweg. Samen met de oude afrit Linkeroever verving die Parallelweg vanaf dat moment de afgesloten afrit Zwijndrecht. Nu ook de nieuwe oprit in gebruik is genomen, halen we de keerbrug weer weg. Vanaf maandagavond 27 november, 21 uur sluiten we de keerbrug af en in december hijsen we ze uit. Om vanuit Antwerpen naar Burcht te rijden, blijft ook de optie via afrit Kruibeke en de Krijgsbaan beschikbaar. In het voorjaar van 2024 openen we de nieuwe afrit Linkeroever die ook zal aansluiten op de Parallelweg.

Keerbrug ruimt plaats voor bufferbekken en bermenlandschap E17

De keerbrug heeft de afgelopen 3,5 jaar haar nut bewezen, maar was altijd bedoeld als tijdelijke maatregel. In december halen we de brug hier weer weg, zodat we de omgeving verder kunnen afwerken. Op de locatie van de keerbrug leggen we aan de zijde van Zwijndrecht een groot bufferbekken aan voor regenwater van de snelweg. Aan de kant van Burcht komt hier dan weer een heuvel als onderdeel van het bermenlandschap langs de E17.

bermenlandschapburcht-bovenaanzicht.jpg
Op de locatie waar de keerbrug nu nog ligt leggen we binnenkort een groot bufferbekken voor regenwater aan en bouwen we een heuvel als onderdeel van het bermenlandschap langs de E17.

 

Oosterweelwerken zorgen voor meer verkeersveiligheid en een betere doorstroming van de snelweg

Voor de Oosterweelwerken was er teveel ‘verstoring’ van het verkeer richting Antwerpen. Naast de opritten Kruibeke en Zwijndrecht naar Antwerpen, had je hier op korte afstand ook:

  • de afritten Kruibeke en Zwijndrecht vanuit Gent;
  • de linkse uitvoeger naar de E34;
  • de linkse oprit Linkeroever;
  • de linkse  invoeger vanuit de E34. 

Dat zorgde voor heel wat bewegingen in het verkeer. Voertuigen wisselden er van rijstrook, hinderden elkaar én zorgden voor incidenten en vertragingen. Die weefbewegingen hebben we met de nieuwe snelwegen en knooppunten sterk verminderd. De opritten Zwijndrecht en Linkeroever zijn samengenomen in de nieuwe oprit Linkeroever, die samen met de E34 langs de veiligere rechterkant invoegt net voor de Kennedytunnel. En ook de uitvoeger van de E17 naar de E34 ligt nu rechts.

De snelweg is veiliger en de doorstroming - zonder grote incidenten aan de Kennedytunnel - verbetert, maar de files lossen we hier nog niet mee op. Daarom bouwen we volop aan een extra snelwegtunnel onder de Schelde en maken de Antwerpse Ring helemaal rond. Zo spreiden we het verkeer en ontlasten we de Kennedytunnel.

23-11-20-a039penwest-foto-8.jpg
De in- en uitvoegers in Antwerpen-West liggen nu rechts en ook oprit Linkeroever voegt nu langs rechts in.

Gerelateerd nieuws