Render oosterweel

In januari gaan de werken op de Blancefloerlaan een nieuwe fase in

Meer over

(UPDATE)Na de kerstvakantie start de aannemer een nieuwe fase op de Blancefloerlaan. De noordelijke rijbaan - rijrichting Zwijndrecht - wordt grondig vernieuwd en de fietstunnel wordt aangelegd onder de rijbaan richting Antwerpen.

Update 8/02: De opstart van deze nieuwe fase is opgesplitst per rijrichting. De fasewissel in de richting van Zwijndrecht stond gepland voor de nacht van 8-9 februari. Door de weersomstandigheden wordt deze wissel uitgesteld. Wanneer de nieuwe datum bekend is zullen we deze hier communiceren.

Richting Antwerpen startte de aannemer op maandag 18 januari  met de nieuwe fase richting Antwerpen. 

Het (bijna) afgelopen jaar hebben we de tramlijn op de Blancefloerlaan vernieuwd en het deel van de fietstunnel onder de noordelijke rijbaan aangelegd. Momenteel is de tramlijn onderbroken voor het wegnemen van wissels en de voorbereidingen voor de nieuwe perrons van halte Verbrandendijk en ter hoogte van de nieuwe P+R Linkeroever. We geven je een doorkijk naar wat 2021 brengt voor deze werf:

Van januari tot en met juli 2021

In januari start de aannemer met de volgende fase van deze werken. Hij vernieuwt de noordelijke rijbaan tussen de brug over de R1 en de Dwarslaan volledig. De fietstunnel wordt tijdens deze fase ook doorgetrokken onder de rijbaan richting Antwerpen. Daarnaast leggen we langs de beide kanten van de Blancefloerlaan de aansluitingen aan naar het P+R-gebouw en de nieuwe verbindingsweg. Deze fase loopt tot en met juli 2021. 

De nieuwe fase brengt ook een aangepaste verkeerssituatie met zich mee:

  • Auto: de rijbanen worden lokaal onderbroken. Het verkeer rijdt hierdoor in de twee rijrichtingen mee op de vernieuwde tram-busbanen. 
  • Tram en bus: het openbaar vervoer heeft dankzij lichtdetectie altijd voorrang op het autoverkeer en rijdt storingsvrij. 
  • Fiets: fietsers rijden in de twee rijrichtingen aan de noordkant. 
  • De bestaande situatie voor bestemmingsverkeer van en naar de Dwarslaan blijft behouden, zij het wel via een tijdelijke weg.

In het late voorjaar wordt de nieuwe, noordelijke rijbaan vrijgegeven. Het wegverkeer richting Zwijndrecht rijdt dan over deze nieuwe rijbaan.

Van augustus tot en met november 2021

Aansluitend op de vernieuwing van de noordelijke rijbaan en het bouwen van de fietstunnel onder de zuidelijke rijbaan, wordt het resterende deel van de zuidelijke rijbaan vernieuwd. Ook het zuidelijke fietspad zal volledig opnieuw aangelegd worden. In deze fase wordt ook verder gewerkt aan de aansluiting van de fietstunnel op het P+R-gebouw. 

Hinder tijdens deze fase:

  • Auto: richting Zwijndrecht is de vernieuwde rijbaan ondertussen in dienst en is er geen hinder meer. Richting Linkeroever rijdt het verkeer lokaal mee met het openbaar vervoer op de tram-busbaan.
  • Tram en bus: het openbaar vervoer rijdt nog steeds in beide richtingen storingsvrij over de vernieuwde tram-busbanen.
  • Fiets: fietsers rijden in beide rijrichtingen op de het fietspad langs de noordzijde

Op het einde van 2021 wordt langs de noordzijde het fietspad nog vernieuwd. Begin 2022 zijn de werken op de Blancefloerlaan afgelopen.

Waarom doen we deze werken?

We vernieuwen de tramlijn en de tramhaltes, er komt een keerlus voor tram 5, 9 en 15 aan de rand van Zwijndrecht en we laten de toegang naar het nieuwe perron aansluiten op het P+R-gebouw. In een latere fase komen er ook veilige aansluitingen van de nieuwe fietspaden langs de verbindingsweg naar de fietspaden op de Blancefloerlaan.

Deze werken zijn nodig om een vlotte overstap te realiseren van de auto en de fiets naar het openbaar vervoer vanuit de nieuwe P+R Linkeroever. Het parkeergebouw biedt plaats voor 1500 wagens, 150 fietsen en deelsystemen. De verbindingsweg leggen we aan om in de toekomst het bestemmingsverkeer beter te spreiden en sluipverkeer uit de woonkernen te bannen.

Bekijk het toekomstbeeld hier.

 

* De planning is afhankelijk van de weersomstandigheden en de voortgang van de werken.

Gerelateerd nieuws