Render oosterweel

Bouw Kanaaltunnels levert al eerste primeur op

Ingenieuze aanvaarberm voor scheepvaart beschermt Kanaaltunnels

Begin november startte het aannemersconsortium TM ROCO met de bouw van een aanvaarberm. Deze berm moet de nieuwe Kanaaltunnels, die onder het Albertkanaal zullen lopen, beschermen tegen een eventuele aanvaring met een schip. De aanvaarberm is een primeur voor België. In ons land en omstreken zijn er geen gelijkaardige constructies te vinden. Daarom ging er aan het ontwerp van de berm heel wat studiewerk vooraf. 

De realisatie van de Kanaalzonetunnels is momenteel in volle ontwikkeling. De tunnels starten onder het Amerikadok en lopen verder onder het Albertkanaal. Omdat de bovenkant van de tunnels hoger ligt dan de bodem van het Amerikadok, wordt aan het Amerikadok nu eerst een aanvaarberm gebouwd. Die moet de tunnels beschermen tegen een eventuele aanvaring met een schip.  

In de haven van Antwerpen passeren vrachtschepen met een grote diepgang. De schepen passeren niet boven de Kanaaltunnels, maar nemen een bocht en gaan er voorlangs. Hoe dieper de tunnel ligt, hoe technisch uitdagender en duurder het verhaal wordt. Daarom werd besloten de tunnel wat hoger te leggen. 

aanvaarberm.jpg

Geen risico’s 

Door de hogere ligging is er echter een potentieel risico op een aanvaring wanneer een schip uit koers raakt. De kans dat dit gebeurt is zeer miniem dankzij de scheepvaartbegeleiding en de signalisatie langs de vaargeul. Omdat de gevolgen van een aanvaring groot kunnen zijn, moet de tunnel er wel tegen beschermd worden. Om zowel de tunnel als het schip te vrijwaren van schade, werd een aanvaarberm ontwikkeld volgens een vrij eenvoudig principe: bij contact met de aanvaarberm zal het schip omhooglopen, snelheid verliezen en uiteindelijk tot stilstand komen, zonder de tunnel te raken en de veiligheid in gevaar te brengen.  

Belgische primeur

Het is de eerste keer dat er in ons land een dergelijke constructie wordt gebouwd. Er zijn wel voorbeelden van soortgelijke aanvaarbeschermingen, zoals bij de Grote Beltbrug in Denemarken. Daar beschermt de berm echter pijlers in plaats van een tunnel. Zowel de breedte, helling en materialen werden daarom tot in de puntjes onderzocht om de veiligheid van de berm te garanderen. Niet alleen beschermt de berm de tunnel, ook het schip raakt bij aanvaring niet beschadigd.  

De werken aan de aanvaarberm duren tot in mei. Vervolgens kan gestart worden met de hoofdwerken: de bouw van de tunneldelen voor de Kanaalzonetunnels.  

Meer weten over de bouw van de Kanaaltunnels? Lees meer. 

Gerelateerd nieuws