Assistentievaartuig zorgt voor veilige passage langs Oosterweelwerken in Albertkanaal
Meer over
Vanaf 1 december 2024 zijn er nieuwe maatregelen van kracht om een vlotte en veilige passage te garanderen voor binnenvaartschepen. Bij windkracht van boven 6 beaufort zullen schepen vanaf nu de hulp kunnen inroepen van een assistentievaartuig. De maatregel is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Koepel Binnenvaart Vlaanderen, Port of Antwerp-Bruges, De Vlaamse Waterweg en Lantis.
In het Albertkanaal bouwt Lantis sinds dit voorjaar volop aan de Kanaaltunnels, die samen met de nieuwe Scheldetunnel en het Oosterweelknooppunt de Antwerpse Ring rond maken. Het tracé van damplanken in het water wordt steeds langer. Die grote bouwkuip neemt een deel van het Albertkanaal in, waardoor de vaarweg smaller wordt en schepen slechts in één richting kunnen passeren. Om de scheepvaart vlot te laten verlopen, werd in mei de Vessel Traffic Services (VTS) uitgebreid naar de sector Weel ter hoogte van de werken. De VTS begeleidt dag en nacht het scheepvaartverkeer, dat in konvooi de werken kan passeren.
Veilige passage ook tijdens extreme weersomstandigheden
Ook tijdens meer extreme weersomstandigheden moet de scheepvaart veilig kunnen verlopen. Daarom wordt tussen 1 december 2024 en 31 maart 2025 een assistentievaartuig ter beschikking gesteld, dat schepen langs de werken loodst bij windkracht vanaf 6 beaufort.
De maatregel is onderhevig aan bepaalde voorwaarden: containerschepen en koppelverbanden die langer zijn dan 135 meter, hoger dan 6.5 meter en een diepgang hebben van minder dan 2 meter kunnen kosteloos het assistentievaartuig inroepen. Schepen met een duwbak kunnen hun duwbak loskoppelen, waarna het assistentievaartuig de duwbak langs de werken loodst. Zo hoeven de schepen niet te wachten tot de windkracht onder 6 beaufort gaat.
Schippers die gebruik willen maken van het assistentievaartuig kunnen contact opnemen met de VTS-planners op het nummer 0032 3 229 72 31. Voor schepen die niet aan deze voorwaarden voldoen, blijft het belangrijk om alternatieve maatregelen te treffen, zoals het innemen van extra ballastwater om drift te beperken.
Ook tijdens meer extreme weersomstandigheden moet de scheepvaart veilig kunnen verlopen. Daarom wordt tussen 1 december 2024 en 31 maart 2025 een assistentievaartuig ter beschikking gesteld, dat schepen langs de werken loodst bij windkracht vanaf 6 beaufo