Render oosterweel

Veiliger inrichten fietsverbinding tussen Beveren en Waaslandhaven: volgende fase

Meer over

We blijven de fietsverbinding van Beveren naar de Waaslandhaven verder veiliger maken. Vanaf 1 maart geldt op de bypass van de oprit in Melsele - richting Zelzate - naar de Steenlandlaan een tonnagebeperking. Verkeer +3,5 ton zal vanaf dan geen gebruik meer mogen maken van deze bypass. Ook de fietsoversteek aan de Steenlandlaan wordt veiliger ingericht.

Als flankerende maatregel van Lantis - de bouwheer van de Oosterweelverbinding -  wordt de fietsverbinding tussen Beveren en de Waaslandhaven veiliger ingericht voor fietsers. In een eerste fase werd daarvoor de fietsinfrastructuur boven op de brug van het complex Melsele aangepast. In een volgende fase zullen we ook de aansluiting van het fietspad langs de N450 naar de Steenlandlaan en de fietsoversteek op de Steenlandlaan veiliger inrichten.

Hiervoor werd met AWV, de gemeente Beveren, het Agentschap Maritieme Toegang en het Havenbedrijf afgesproken om vanaf 1 maart 2021 een tonnagebeperking in te voeren op de bypass van de oprit Melsele naar de Steenlandlaan. Deze bypass kan dan nog wel gebruikt worden door woon-werkverkeer. Vrachtverkeer zal vanaf dan de bewegwijzerde route via het complex Waaslandhaven-Zuid moeten volgen.

Zo verminderen we de hoeveelheid kerend vrachtverkeer op het complex Melsele en worden de oversteekbewegingen voor fietsers veiliger.

De werken passen binnen het Minder Hinderplan Linkeroever van Lantis. Dat omvat een ruim pakket aan maatregelen die de veiligheid voor fietsers verhogen en de doorstroming van het openbaar vervoer verbeteren en dit in de ruime omgeving van de Oosterweelwerken.

Gerelateerd nieuws