Render oosterweel

Uittrekken funderingspalen voormalige SAMGA-site gestart

Ter hoogte van de oude SAMGA-site aan het Noordkasteel zijn we momenteel druk bezig met het uittrekken van de funderingspalen van het oude SAMGA-gebouw. Zo maken we ruimte vrij voor de aanleg van een waterdichte bouwkuip die de realisatie van het Oosterweelknooppunt, de Kanaaltunnels én een gerenoveerde Royerssluis mogelijk maken. 

In de buurt van het Noordkasteel kantelden we in juni 2020 de betonnen toren met een gecontroleerde ontploffing. Het puin werd grotendeels per schip afgevoerd, maar de stevige fundering bleef nog in de grond achter. Tot nu. 

De aannemer startte vorige week met het uittrekken van 78 betonnen funderingspalen. Geen eenvoudige opdracht. Daan van Keijzerswaard, Werkvoorbereider van Rinkoniên Rechteroever: “Het zijn stevige palen van 40 op 40 centimeter, 15 meter lang en zo’n zes ton zwaar. De moeilijkheid ligt erin dat de palen heel dicht bij elkaar zitten. Dat geeft ons weinig ruimte om te werken.” 

1920_275430972-364399752253263-6412271745703315186-n.jpg

“We boren eerst rond de palen om de grond al een eerste keer te ‘roeren’”, legt van Keijzerswaard uit. “Daarna heien we een buis rond de palen de grond in om ervoor te zorgen dat de grond en de funderingspalen elkaar lossen. Van zodra een paal los genoeg zit, kunnen we deze uittrekken.” 

1920_275455069-1661693297497732-5174159672097487833-n1.jpg 1920_275447388-497831518723377-3685104539418845523-n1.jpg

Waterdichte bouwkuip voor bouw Oosterweelknooppunt, Kanaaltunnels en Royerssluis 

De locatie van de voormalige SAMGA-site vormt een kruispunt van enkele grote werven. Hier komen enerzijds het Oosterweelknooppunt en de Kanaaltunnels samen, maar wordt anderzijds ook de Royerssluis sterk uitgebreid en gerenoveerd. Van Keijzerswaard: “Door de funderingspalen te verwijderen maken we plaats vrij voor de bouw van een kofferdam. Dat is een waterdichte afscheiding langs de dokken, zodat we een droge bouwkuip kunnen aanleggen. De komende jaren zal hier stevig gewerkt worden aan de Oosterweelverbinding én aan de renovatie van de Royerssluis."

Herbekijk hier onze webinar over het Oosterweelknooppunt en de renovatie van de Royerssluis

Oosterweelknoop voor een betere ontsluiting voor haven en Eilandje 

Het toekomstige op- en afrittencomplex in het zuidelijk deel van de haven, de zogenaamde Oosterweelknoop, geeft de haven en het Eilandje een rechtstreekse aansluiting op de Antwerpse Ring. Het complex vormt de schakel tussen de Scheldetunnel en de Kanaaltunnels. In 2030 rij je van hieruit naar Linkeroever via de Scheldetunnel of naar het noordelijk deel van de Ring via de Kanaaltunnels. De nieuwe aansluiting zal het vrachtverkeer richting Groenendaallaan en Schijnpoort aanzienlijk verminderen en de haven beter ontsluiten. 

Het knooppunt ligt verzonken in het landschap. De rijstroken voor het snelwegverkeer liggen tot wel 29 meter onder het gezichtsveld. Om zo weinig mogelijk groen in te nemen, werd het bovendien zo compact mogelijk gemaakt. Het knooppunt wordt daarnaast ook deels overkapt. Op die bijgemaakte ruimte komt het Ringpark Noordkasteel.

Gerelateerd nieuws