Render oosterweel

Aannemer bouwt twee overkluizingen over snelweg

Meer over

De aannemer maakte van de afbraakwerken – en het daarvoor afsluiten van de snelweg tussen de Kennedytunnel en E17 – gebruik om twee overkluizingen op te bouwen over de snelweg.

De aannemer maakte van de afbraakwerken – en het daarvoor afsluiten van de snelweg tussen de Kennedytunnel en E17 – gebruik om twee overkluizingen op te bouwen over de snelweg. Die maken het mogelijk om op een veilige manier de fly-overs van het nieuwe knooppunt te bouwen terwijl er verkeer onderdoor rijdt.

Rinkoniên – de aannemer van de Oosterweelwerken Linkeroever/Zwijndrecht – bouwde de afgelopen maanden een tijdelijk knooppunt binnen het bestaande knooppunt Antwerpen-West. Zo kan het bestaande knooppunt worden afgebroken en het nieuwe worden opgebouwd, terwijl alle verbindingen open blijven. Om het tijdelijk knooppunt volledig af te kunnen werken werden van 12-17/8 twee bruggen afgebroken.

Van de noodzakelijke afsluitingen om deze afbraakwerken veilig te kunnen uitvoeren werd gebruik gemaakt om ook twee overkluizingen over de snelweg op te bouwen. De overkluizingen zorgen ervoor dat de nieuwe fly-overs opgebouwd kunnen worden, terwijl het verkeer er veilig onderdoor kan blijven rijden.

“Een overkluizing is eigenlijk een soort van heel groot en stevig ‘afdak’ boven de snelweg” zegt Timothy Peleman, projectleider Antwerpen-West bij Rinkoniên. “Het gaat om torens aan beide zijden van de snelweg, met daartussen grote balken van 32 ton per stuk. Daarboven komt dan de stelling voor de bouw van de fly-over. Bruggen bouwen van deze omvang, terwijl het verkeer er onder door blijft rijden is best een huzarenstuk dat niet vaak voorkomt. Veiligheid is dan ook voor ons altijd de eerste prioriteit.”

Momenteel rijzen de pijlers van de nieuwe fly-overs als paddenstoelen uit de grond, maar de eigenlijke bouw van het brugdek van de fly-overs start pas in 2021. Timothy Peleman: “Dat is een maatregel om de hinder voor de weggebruikers te beperken. Als we de overkluizingen pas zouden opbouwen wanneer we ze meteen in gebruik kunnen nemen, zouden we volgend jaar de verbinding tussen de E17 en Kennedytunnel opnieuw voor enkele dagen moeten onderbreken. Daarom maakten we gebruik van deze afbraakwerken om tegelijk de overkluizingen te leggen, ook al gebruiken we ze pas volgend jaar.”

Sinds 20 augustus hebben we een stabiele situatie in Antwerpen-West voor ongeveer drie jaar.

Gerelateerd nieuws