[t001_01_main.tpl.php]

Sorry, je moet je browser updaten.

Je gebruikt een verouderde versie van je browser. Update je even? Dan kan je onze site vlot bezoeken.

www.browsehappy.com

Verkeersveiligheid

De Oosterweel pakt de gevaarlijke punten op de Antwerpse Ring aan en haalt verkeer weg uit de woonwijken in en rond de stad. Gevolg? Minder ongevallen op de Ring en dus minder files. En meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer in de verschillende wijken van de stad en de gemeentes erom heen.

Wat zijn de voordelen op vlak van verkeersveiligheid?

Dagelijks rijden er heel wat voertuigen in, door en rond Antwerpen. 9 van de 10 drukste Belgische wegsegmenten bevinden zich trouwens op de Antwerpse Ring. Daarom is het belangrijk dat het wegennet voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen om zoveel mogelijk ongevallen te vermijden.

Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding wordt er dan ook maximaal rekening gehouden met de verkeersveiligheid.

Ontlasten Kennedytunnel en zuidelijke ring

Door de bouw van de Scheldetunnel worden de drukke Kennedytunnel en de zuidelijke ring ontlast. Het verkeer kan nu ook rechtstreeks tussen de linkeroever en de zuidelijke haven rijden.

Zicht op de mond van de Scheldetunnel vanaf de linkeroever (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

Verminderen sluipverkeer

Door het sluiten van de Antwerpse Ring en het vervolledigen van de op- en afritten, maakt het verkeer maximaal gebruik van het hoofdwegennet. Bestuurders blijven zo lang mogelijk op de snelweg en nemen de afslag die het dichtst bij hun eindbestemming ligt. Gevolg? De verkeersdruk op de lokale wegen in Antwerpen, Burcht en Zwijndrecht neemt af. Het sluipverkeer in de woonwijken vermindert en als bestuurder ben je sneller ter plaatse.

Wegnemen van gevaarlijke punten

De verkeersknopen op de linkeroever worden opnieuw aangelegd. De gevaarlijke linkse opritten aan de Kennedytunnel voor het verkeer dat van de E34 of van de linkeroever komt verdwijnen. Ze worden vervangen door een veilige rechtse oprit. Ook de gevaarlijke kruisbewegingen tussen het verkeer dat van de Waaslandtunnel naar de E17 rijdt met het verkeer dat van de E34 richting Kennedytunnel rijdt (en omgekeerd), worden verleden tijd.

Lees meer over de werken aan het knooppunt Sint-Anna Linkeroever >
Lees meer over de werken aan het knooppunt Antwerpen-West >

Impressie van één van de twee tolpleinen aan het knooppunt Sint-Anna Linkeroever, vanaf de R1 richting E34 (simulatiebeeld door ATLAS / Zwarts & Jansma)

Op de Ring ter hoogte van Deurne en Borgerhout komt een afzonderlijke en langere afslagstrook voor het verkeer naar het Sportpaleis. Zo wordt het doorgaand verkeer op de Ring bij grote evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena niet langer gehinderd door de bezoekers die vanop de Ring aanschuiven richting evenementenparkings. Dit zorgt vandaag voor gevaarlijke situaties en ongevallen.

Lees meer over het nieuwe aansluitingspunt aan het Sportpaleis >

Door het rondmaken van de ring kan het verkeer alternatieve routes gebruiken bij ongevallen. Zo staat het verkeer op en naast de Ring op zo’n momenten niet meer automatisch stil.

Hoogste graad van tunnelveiligheid

De Oosterweelverbinding houdt rekening met de Europese richtlijnen rond tunnelveiligheid.

In de tunnel onder het Albertkanaal zijn alle vrachtwagens die gevaarlijke stoffen vervoeren (ADR-transport) toegelaten. De Scheldetunnel en de Kanaaltunnels zijn categorie C tunnels. De gevaarlijkste stoffen (categorie A en B) mogen er niet door. Ter vergelijking: in de Kennedytunnel is er helemaal geen ADR-transport toegelaten.

[/t001_01_main.tpl.php]